Graduate programs - Academic year 2021-2022

Go back

Year 1

Semester 1

Course code Course Language ECTS Programs
ECO519 Evidence-Based Decision-Making in Complex and Risky Environments
This course introduces decision behaviour based on evidence. This evidence comes from an analysis of the context and the data available for the decision maker. It gives tools to the student to make decisions through analysis and helps him in making decisions in complex and risky environments.
Prerequisites :
A Year 1 Inferential Statistics course. 
English 5 Master in Global Affairs / Master in Political Science
POL501 Institutions et Processus Politiques
Ce cours explore les différentes institutions d'un pays qui façonnent, formulent, mettent en œuvre et appliquent les politiques, ainsi que la manière dont ces institutions élaborent ou influencent les politiques. Le cours examinera les concepts et les mécanismes de la gouvernance politique à travers des études de cas spécifiques.
Prerequisites :
A Year 2 Political Science course
A Year 1 Sociology course
French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy / Master in Political Science
MAN501 New Public Management and Leadership

1. Course title: New Public Management and Leadership (MAN501)

2. Professor GAUDREAULT Francis

Dr. Francis Gaudreault is a Lecturer/Associate Researcher at uOttawa’s Centre on Governance and an International Consultant since 2014. He holds a Ph.D. in Public Administration (Public Management and Policy) at the University of Ottawa, specializing in the Political Economy of Development and Performance Management in Asia and Africa. Dr. Gaudreault is an expert in public sector reforms and, in particular developmental policies. Outside of academic research, Dr. Gaudreault is an international consultant and executive trainer in governance and management, particularly for high-level managers and policymakers from Canada and emerging countries. As a consultant, he has worked, among others, with the World Bank, the Parliament of Canada, and the Supreme Council of Planning and Development of Kuwait.

3. Presentation and Description of Course Objectives

  1. Understand the principal concepts and discussions related to Public Management and Leadership
  2. Master and understand the main tools necessary to manage successfully and responsibly public organizations
  3. Enhance its ability to formulate and implement coherent public policies and understand the implementation gap
  4. Being able to compare public, private and non-profit sectors and their interrelationships
  5. Understand the importance of leadership and the challenges of the public sector environment

4. Discipline:

5. Prerequisite:

6. Pedagogical Organization

  • Classe
  • Q&A session
  • One short presentation by students on their case study research
  • Short documentary presentation followed by in-class analysis

7. Main References

  1. Ewan Ferlie, Laurence E. Lynn Jr, and Christopher Pollitt. 2007. The Oxford Handbook of Public Management, Oxford: Oxford University Press
  2. Osborne, David. 1993. Reinventing Government: How the Entrepreneurial Spirit Is Transforming the Public Sector. Plume
  3. Osborne, Stephen P. 2009. The New Public Governance? Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance. Taylor & Francis.

8. Complementary References

None

English 5 Master in Economic Analysis and Public Policy / Master in Political Science
POL502 Politique et Economie 2
Ce cours analyse la relation mutuelle entre la politique et l'économie d'un point de vue large et global qui traverse les frontières et les époques. Il présente les principaux concepts, questions et théories de l'économie et met en évidence la politique économique en tant que résultat de l'interaction/du marchandage entre les groupes d'intérêt dans l'arène politique. Il examine la nature de ces interactions, en soulignant quand elles fonctionnent bien et quand elles ne parviennent pas à accroître le bien-être social et quelle pourrait être la solution à ces dysfonctionnements. Les concepts clés qui seront introduits comprennent, entre autres, la micro et la macroéconomie, l'histoire économique, la politique économique, le rôle de la politique, du pouvoir, des États et des gouvernements, la politique du commerce international, les relations monétaires internationales, la finance internationale et la mondialisation, les politiques publiques, les sociétés modernes et les institutions politiques, et la politique internationale.
Prerequisites :
A Year 2 Economics course
A Year 3 Political Science course
French 5 Master in Global Affairs / Master in Political Science
ECO515 Economie Internationale
L'objectif du cours est d'offir une présentation sérieuse de la théorie économique internationale en mettant l'accent sur les applications actuelles afin que les étudiants comprennent les déterminants des flux commerciaux et des taux de change. Ces dernières années, les échanges commerciaux et les flux de capitaux ont été libéralisés et autorisés à se développer, entraînant une mondialisation croissante de la production et du commerce. Cela revêt une importance particulière pour les marchés émergents et les pays en développement. L'interdépendance des pays qui en résulte, tant au niveau des biens que des services, a entraîné une baisse des prix des biens et services échangés au niveau international.
Prerequisits
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
French 5 Master in Global Affairs
ECO518 Théorie des Jeux: Applications Avancées en Relations Internationales
Ce cours vise à familiariser les étudiants avec les modèles de théorie des jeux dans le domaine des relations internationales ainsi que dans d'autres domaines de l'économie. Ce cours met l'accent sur le côté opérationnel de la théorie des jeux appliqué aux phénomènes qui se produisent à la suite de décisions prises par les acteurs politiques à l’échelle internationale.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
French 5 Master in Global Affairs
RES501S Lire et Ecrire les Sciences Sociales: Questions Théoriques et Pratiques 1
Ce cours porte sur la lecture de textes en sciences sociales et comment en rendre compte de façon méthodique, notamment pour l’élaboration d’une proposition de recherche. Parmi les questions traitées : l’analyse critique d’un texte, la synthèse d’une série de textes, l’organisation matérielle des notes de lectures et de la documentation en général, la construction de la bibliographie, la revue de la littérature, la problématisation et la construction de l’objet de recherche, le choix des méthodes et techniques de recherches appropriées. Il ne s’agit pas de recettes mais de suggestions et de propositions qui nécessitent une adaptation au projet de recherche.
Prerequisites:
None
French   Study skill
ECO503 Introduction à l'Analyse des Politiques Publiques

1. Titre du cours : Introduction à l'analyse des politiques publiques (ECO503)

2. Enseignant Luc SAVARD

Luc Savard est full professor à l’Université Mohammed VI Polytechnique. Il a obtenu son doctorat en économie de l’Ecole d’économie de Paris en 2006. Avant de rejoindre l’Université Mohammed VI Polytechnique, il était professeur titulaire au Département d’économie de l’Université de Sherbrooke pendant plus de 15 ans. Il a été co-fondateur et directeur du Groupe de recherche en économie et développement international (GREDI) et directeur des programmes en économie de 2015 à 2019.

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

L'objectif de ce module est de présenter l'analyse des politiques. Cet objectif sera atteint dans les trois sections principales du cours. Dans la première section, nous viserons à introduire des définitions pour la conception et l'analyse des politiques, les marchés, l'efficacité et le rôle des gouvernements. Dans la deuxième section, l'objectif sera de présenter différentes approches utilisées dans la conception et l'analyse des politiques et nous poursuivrons avec une présentation plus approfondie de l’analyse bénéfices-coûts et l’analyse efficacité-coût. Dans la dernière section, nous introduisons deux autres méthodologies d’analyse des politiques à savoir les modèles d’équilibre général calculable et les modèles micro-simulations.

4. Discipline: Economie

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.

6. Organisation pédagogique du module

Le cours sera structuré avec différentes composantes. La première et seconde section du cours se déploiera sous forme de séance magistrales avec des exercices pratiques données à chaque bloc de 2 séances suivi d'une séance de TD pour résoudre les exercices et séances de questions. La troisième section du cours sera structure avec en alternance des séances magistrales, séances en laboratoire informatique appliqué et travaux de programmation à mettre en œuvre. Pour les deux premières sections, des séances de discussion seront ajoutées pour débattre de sujets d'actualités en lien avec le cours.

7. Principales références du module

  1. Bellinger, W. K. The Economic Analysis of Public Policy 2nd edition, Routledge, New-York 2017, (Pacific Grove, CA: Duxbury).,
  2. Field, B. and M.K. Field Environmental Economics: An Introduction to 8th edition, McGraw-Hill Education (2021).,
  3. DECALUWÉ, B., A. MARTENS, et L. SAVARD (2001), La politique économique du développement et les modèles d’équilibre général calculable : Presse de l’Université de Montréal, Montréal.

8. Documents complémentaires à propos du module

Aucun

French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
DAT503 Méthodes d'Enquête Avancées

1. Titre du cours : Méthodes d'Enquête Avancées (DAT503)

2. Enseignant Aziz AJBILOU

Aziz Ajbilou est professeur affilié à l’Université Mohammed VI Polytechnique. Il est Secrétaire général du ministère des affaires générales et de la gouvernance. Ancien professeur à l’INSEA et directeur du Centre d’études et de recherches démographiques

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

L’une des principales sources d’informations pour les politiques publiques demeure l’Enquête Statistique. Celle-ci ne peut être utilisée que lorsqu’elle est menée en utilisant des méthodes fondées sur des bases scientifiques solides. Ces méthodes qui font référence aux techniques de tirage d’un échantillon d’une population donnée, dont la taille est supposée très élevée, permettent également d’étendre ou de généraliser les tendances observées sur l’échantillon à la population entière. Le tirage d’un échantillon tout comme la généralisation des résultats à l’ensemble de la population soulèvent plusieurs difficultés telles que le choix des unités statistiques à enquêter, la taille de l’échantillon ou encore l’estimation des paramètres de la population. Ce cours intitulé « Méthodes d’Enquête avancées » traite ces techniques qui sont largement, utilisées par les Institutions Statistiques des différents pays, pour répondre aux besoins des décideurs en matière de collecte d’informations statistiques sur des sujets ayant une relation avec les politiques publiques.

4. Discipline: Data Science

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics.
  2. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.

6. Organisation pédagogique du module

Le cours se focalise sur :

  • Les fondements théoriques permettant aux étudiants de bien maitriser les aspects théoriques des différentes techniques de sondage ;
  • Les aspects pratiques à travers des études de cas.

 

7. Principales références du module

  1. JELKE BETHLEHEM, (2009), “Applied Survey Methods: A Statistical Perspective”, Publié par John Wiley & Sons,
  2. PAUL S. LEVY (1999), “Sampling of Populations: Methods and Applications”, 3ème edition. publié par John Wiley & Sons,
  3. Richard L. Scheaffer et al. (2012), “Elementary Survey Sampling”, 7ème edition, Publié par Brooks/Cole, Cengage Learning

8. Documents complémentaires à propos du module

Richard L. Scheaffer et al. (2012), “Elementary Survey Sampling”, 7ème edition, Publié par Brooks/Cole, Cengage Learning

French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
ECO501 Microéconomie Appliquée pour les Politiques Publiques

1. Titre du cours : Microéconomie Appliquée pour les Politiques Publiques (ECO501)

2. Enseignant Gilles Nettey Boevi Koumou

Gilles Nettey Boevi Koumou a obtenu son doctorat en sciences économiques à l'Université Laval en 2017. Avant de rejoindre l'UM6P, il a été chargé de cours au Département des sciences économiques et administratives de l'Université du Québec à Chicoutimi pendant 2 ans. Il a également été chercheur postdoctoral à la Chaire de recherche du Canada en gestion des risques de HEC Montréal pendant 2 ans. Il a été consultant pour la Banque Mondiale. Il est également titulaire d'une maîtrise en mathématiques, d'un diplôme d'ingénieur en statistiques appliquées et en économie, et d'une certification Capital Markets & Securities Analyst Certification (CMSA).

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

Ce cours couvre la théorie microéconomique avec un accent particulier sur le concept de défaillance du marché, y compris les biens publics, les externalités et les informations imparfaites sur le marché et les imperfections du marché qui y sont liées.

4. Discipline:Economie

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.

6. Organisation pédagogique du module

  1. Introduction
  2. Théorie du consommateur
  3. Théorie du producteur
  4. Équilibre Partiel : court et long termes
  5. Monopole et oligopole
  6. Équilibre général : avec production et sans production
  7. Externalités
  8. Biens publics
  9. Bien-être
  10. Asymétrie d’information

7. Principales références du module

  1. Notes de cours (disponible sur canvas)
  2. Hal R. Varian (2021). Intermediate Microeconomics: A Modern Approach. 9 ème Édition https://fac.ksu.edu.sa/sites/default/files/microeco-_varian.pdf
  3. Samiran Banerjee (2015). Intermediate Microeconomics A tool-building approach Intermediate Microeconomics (qasdway.ir)

8. Documents complémentaires à propos du module

Aucun

French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
INT605 Morocco's Foreign Policy in Practice
The objective of this course is to study the determinants, purposes, challenges, and tools of Moroccan foreign policy (hard and soft powers). The introduction will consist of a generic presentation of the fundamentals of foreign policy, before addressing the constituencies and specificities of Moroccan external relations as well as the challenges it needs to overcome in an ever-changing environment. A special attention will be paid to the relations between Morocco and the major powers, the historic relations with Africa and their expansion since the return of Morocco to the African Union and the close relations of Morocco with the European Union and its members. The multilateral dimension of Moroccan foreign policy will cover its contribution to the UN system and the other Organizations in which Morocco has a vested interest such as WTO.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Global Affairs

Semester 2

Course code Course Language ECTS Programs
DAT501 Data Collection and Analysis
This course introduces advanced qualitative and quantitative methods for political science. It will tackle interviews, focus groups, direct observation and applied statistics for social sciences.
Prerequisites :
None
English 5 Master in Political Science
INT501 Advanced International Relations Theory
Ths is a three-part course that revisits key concepts in the study of International Relations (IR) through a genealogical approach that engages the (1) theoretical (2) historical and (3) normative dimensions of past and present configurations of ‘the international’. The first part explores the notion of sovereignty as a central principle that structures theory and practice of international relations. The second part examines the notion of violence and the human. The third part revisits key ideas throughout the Renaissance, and Modernity and the related historical configurations that have shaped notions of ethics and political identity
Prerequisites :
A Year 1 Inferential Statistics course.
English 5 Master in Global Affairs / Master in Political Science
POL504 Political Thinking in Africa

1. Course title: Political Thinking in Africa(POL504)

2. Professor Norman Sempijja

Norman Sempijja is an expert in political science and international relations with specific focus on Africa especially in regard to state formation, international relations and political philosophy. He has further expertise in post conflict state building and overall governance in Africa.

3. Presentation and Description of Course Objectives

This course provides an analysis of various ideological traditions that have stirred African political thought drawing from African political thinkers, political figures and analysts. Drawing from their perspectives on construction of society, state, political institutions and the exercise of power therein. The main objective of the course is to give the student an understanding of the political ideas relating to the way the state should be constructed and governed and the rationale behind the ideas not forgetting the overall international context.

4. Discipline:

5. Prerequisite:

6. Pedagogical Organization

The module will be conducted in seminar format where the professor will introduce the topic and students will research and present on different themes as will be assigned. The seminars will involve discussions and debates on key topics of study. The students will be required to engage in field study with the aim of writing a report on a theme of interest from the syllabus.

7. Main References

  1. •Agbakoba, J. A. (2010). Traditional African political thought and the crisis of governance in contemporary African societies. Journal for the Study of Religions and Ideologies, 3(7), 137-154.
  2. •Khalidi, R. (Ed.). (1991). The origins of Arab nationalism. Columbia University Press.
  3. •Kiros, T. (2013). Explorations in African political thought: Identity, community, ethics. Routledge.

8. Complementary References

None

English 5 Master in Political Science
POL508 Acteurs Politiques, Sociaux et Civils au Maroc

1. Titre du cours : Acteurs Politiques, Sociaux et Civils au Maroc(POL508)

2. Enseignant Déborah Perez

Ancienne élève de l'Ecole Normale Supérieure et de SciencesPo, Déborah Perez est docteure en science politique. Ses recherches portent sur les parlements, les partis politiques et les changements de régime au Maghreb.

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

L’objectif de ce cours de M1 est de faire dialoguer sociologie des organisations politiques et des mouvements sociaux et connaissance de la vie politique marocaine. Il s’agira à la fois de se demander dans une perspective épistémologique ce qu’est un acteur politique et social et comment ces acteurs individuels (militants, experts, fonctionnaires) et collectifs (partis, associations, syndicats) se construisent, évoluent, et circulent dans l’espace public marocain. Le cours s’articule ainsi entre lectures de textes théoriques et suivi de l’actualité marocaine, exposés et interventions de spécialistes tout au long de 16 séances d’1h30 chacune. En petits groupes, les étudiant.e.s seront amené.e.s à réaliser un entretien avec un acteur politique, associatif ou syndical marocain. Ils devront ensuite présenter un compte-rendu de cet entretien en l’analysant au moyen du corpus théorique et méthodologique présenté en cours.

4. Discipline:

5. Prerequisite:

6. Organisation pédagogique du module

Le cours s’articule ainsi entre lectures de textes théoriques et suivi de l’actualité marocaine, exposés et interventions de spécialistes tout au long de 16 séances d’1h30 chacune. En petits groupes, les étudiant.e.s seront amené.e.s à réaliser un entretien avec un acteur politique, associatif ou syndical marocain. Ils devront ensuite présenter un compte-rendu de cet entretien en l’analysant au moyen du corpus théorique et méthodologique présenté en cours. Le cours s'articule autour de 4 sections principales :

  1. Section 1. Approche sociohistorique de la vie politique et sociale au Maroc
  2. Section 2. Vie associative et syndicale – Les recompositions de l’espace public au Maroc
  3. Section 3. Participer à la vie politique
  4. Section 4. Recompositions politiques depuis 2011

Entre chaque section, une séance de méthodologie et d'exercice sera organisée.

7. Principales références du module

  1. Lagroye Jacques, Offerlé Michel (dir.), Sociologie de l’institution, Paris, Belin, 2011.
  2. Camau Michel, Vairel Frédéric (dir.), Soulèvements et recompositions politiques dans le monde arabe, Montréal, PUM, 2014.
  3. Leveau Rémy, Le Fellah marocain défenseur du trône, Paris, Presses de Sciences Po, 1985

8. Documents complémentaires à propos du module

Aucun

French 5 Master in Political Science
ECO504 Econométrie Appliquée pour l'Evaluation d'Impact

1. Titre du cours : Méthodes d'Enquête Avancées (DAT503)

2. Enseignant Luc SAVARD

Luc Savard est full professor à l’Université Mohammed VI Polytechnique. Il a obtenu son doctorat en économie de l’Ecole d’économie de Paris en 2006. Avant de rejoindre l’Université Mohammed VI Polytechnique, il était professeur titulaire au Département d’économie de l’Université de Sherbrooke pendant plus de 15 ans. Il a été co-fondateur et directeur du Groupe de recherche en économie et développement international (GREDI) et directeur des programmes en économie de 2015 à 2019.

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

L'objectif de ce module est de présenter l'analyse des politiques. Cet objectif sera atteint dans les trois sections principales du cours. Dans la première section, nous viserons à introduire des définitions pour la conception et l'analyse des politiques, les marchés, l'efficacité et le rôle des gouvernements. Dans la deuxième section, l'objectif sera de présenter différentes approches utilisées dans la conception et l'analyse des politiques et nous poursuivrons avec une présentation plus approfondie de l’analyse bénéfices-coûts et l’analyse efficacité-coût. Dans la dernière section, nous introduisons deux autres méthodologies d’analyse des politiques à savoir les modèles d’équilibre général calculable et les modèles micro-simulations.

4. Discipline: Data Science

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.

6. Organisation pédagogique du module

Le cours sera structuré avec différentes composantes. La première et seconde section du cours se déploiera sous forme de séance magistrales avec des exercices pratiques données à chaque bloc de 2 séances suivi d'une séance de TD pour résoudre les exercices et séances de questions. La troisième section du cours sera structure avec en alternance des séances magistrales, séances en laboratoire informatique appliqué et travaux de programmation à mettre en œuvre. Pour les deux premières sections, des séances de discussion seront ajoutées pour débattre de sujets d'actualités en lien avec le cours. 

7. Principales références du module

  1. Bellinger, W. K. The Economic Analysis of Public Policy 2nd edition, Routledge, New-York 2017, (Pacific Grove, CA: Duxbury).,
  2. Field, B. and M.K. Field Environmental Economics:  An Introduction to 8th edition, McGraw-Hill Education (2021).,
  3. DECALUWÉ, B., A. MARTENS, et L. SAVARD (2001), La politique économique du développement et les modèles d’équilibre général calculable : Presse de l’Université de Montréal, Montréal. 

8. Documents complémentaires à propos du module

Aucun

French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy / Master in Political Science
POL503 Théorie Politique Approfondie 2
Ce cours repose sur une analyse des débats contemporains en théorie politique. Il aborde les grandes questions de démocratie, inégalités, et les principales théories de la justice.
Prerequisites:
Multiple Year 2 Political Science courses
French 5 Master in Global Affairs / Master in Political Science
DAT502 Data Mining

1. Course title: Data Mining (DAT502)

2. Professor Mohamed El Guide

I received my Ph.D. in Applied Mathematics from the University of Cadi Ayyad in December 2017. In February 2018, I continued my postdoctoral work in the Complex Systems and Human Systems laboratory at Mohammed VI Polytechnic University (UM6P) before joining the Department of Computer Science and Engineering at the University of Minnesota as a postdoctoral researcher. Since 2019, I am a Professor of Applied Mathematics at the University of Mohammed VI Polytechnic-Faculty of Governance, Social Sciences, and Economics. The primary focus of my current research is on Decision Theory, Field Experiments, and Causal Identification.

3. Presentation and Description of Course Objectives

This course introduces students to data mining and hands on experience with all phases of the data mining process using real data and modern tools with a specific focus on various quantitative political science research topics. It covers many topics such as data formats, and cleaning; make prediction using supervised and unsupervised learning using Python and other tools, and sound evaluation methods; and data/knowledge visualization.

4. Discipline: Data Science

5. Prerequisite:

  1. Multiple Year 3 Advanced Statistics courses

6. Pedagogical Organization

  1. Lectures
  2. Using Videos and Presentations
  3. Group discussion and analysis
  4. In-class presentations and demonstrations
  5. Online readings and threaded discussions
  6. Assigned readings and reflections
  7. Online posting of the main course material on the CANVAS platform
  8. Offices Hours
  9. Term Paper
  10. Student presentations

7. Main References

  1. "Data Mining: Concepts and Techniques", 4th edition by Jiawei Han and Micheline Kamber, Morgan Kaufmann ©2017.
  2. "Data Science Using Python and R", by Chantal D. Larose, Daniel T. Larose, 2019.
  3. "Data Science from Scratch: First Principles with Python", J. Grus - 2019, 2nd edition, O’Reilly Media, Inc.: Sebastopol, CA, USA.

8. Complementary References

None

English 5 Master in Political Science
ECO508 Applied Macroeconomics for Public Policy

1. Course title: Applied Macroeconomics for Public Policy (ECO508)

2. Professor Mina Baliamoune

Dr. Mina Baliamoune is Richard de Raismes Kip Professor of Economics at the University of North Florida (UNF) and UNF's Distinguished Professor. Mina holds an MBA and a Ph.D. in Economics from Northeastern University. She has been at UNF since 2000 and has taught courses at the undergraduate and graduate levels including macroeconomics, international trade, the global economy, economic policy, and the Study-Abroad course on the Political Economy of Development in Brazil.

3. Presentation and Description of Course Objectives

In this module, we will focus on the important aspects of macroeconomics in public policy and apply the theory to data from Morocco, Africa, and non-African economies. Students will get hands-on training in applying the learned theories and models to study the effects of macroeconomic policy on various aggregate outcomes. Upon successfully completing this module, students will be able to (1) explain different impacts of macroeconomic policies on economic aggregates (production, consumption, investment, labor markets, trade balance; government budget balance and public debt); (2) navigate a large amount of macroeconomic data and determine which are endogenous and which are exogenous when setting up a macroeconomic model; (3) analyze the effects of macroeconomic policies on specific macroeconomic variables using concepts and theories; (4) build macroeconomic models to test the theoretical effects of macroeconomic policies; (5) lead in discussions/debates and actions related to macroeconomics and public policy; and (6) evaluate public and private gains (or losses) from specific macroeconomic policies

4. Discipline: Economics

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.

6. Pedagogical Organization

In this module, we will focus on the important aspects of macroeconomics in public policy and apply the theory to data from Morocco, Africa, and non-African economies. Students will get hands-on training in applying the learned theories and models to study the effects of macroeconomic policy on various aggregate outcomes.

7. Main References

  1. N. Gregory Mankiw: Macroeconomics, 10th edition (2019)
  2. J. Stiglitz (2009), “GDP Fetishism,” The Economist’s Voice, 6(8)
  3. L. Ball, and N. G. Mankiw (2002), “The NAIRU in Theory and Practice,” Journal of Economic Perspectives, 16(4), PP. 115-136

8. Complementary References

World Bank: https://databank.worldbank.org/home.aspx [to be able to access and save data you will need to create an account; it is free]

English 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
DAT504 Programmation Mathématique et Modélisation
The main objective of this course is to familiarize students with the fundamental techniques and different modeling approaches of mathematical programming. The course will be complemented by case studies related to empirical models in economics. The course focuses on the following fields: linear programming, nonlinear programming, positive mathematical programming and stochastic programming.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
French 5 Master in Economy and Development
ECO506 Behavioral Economics for Public Policies
The goals of the course are to learn the classic economic assumptions that behavioral economics challenges, gain a broad understanding of many of the issues facing policy makers and apply basic knowledge of experimental design and principles in order to assess existing policies.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
INT502 Key Contemporary Issues in International Relations 1
The course examines key transnational issues that structure world politics. The focus will be on the various non-traditional security issues that are increasingly capturing international attention. Key concepts to be examined include human rights and humanitarian intervention, specifically the notion of the ‘responsibility to protect’ (R2P), transnational social movements, global coalitions, the politics of development aid, global migration as well as the scramble for natural resources. The course is framed within perspectives of globalisation, and it offers a critical examination of the latter in relation to global governance in its many facets.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Global Affairs
INT503 The Mediterranean in the 21st Century
This course introduces the Mediterranean as a space of interaction and reference framework to better understand current global trends and challenges, including conflicts, North-South divides, dual development, international migrations, environment degradation, authoritarian regimes resilience, social protests and malaise, different types of international relations. It also discusses different types and vectors of international relations and the projection of Europe to its neighborhood and beyond.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Global Affairs
INT504 The New South Dynamics
This course examines the socio-economic and political challenges and prospects of the global south, a region broadly comprising Africa, Asia, Latin America, and Oceania. It introduces the changing nature of the concept observed for describing the global difference since the second half of the 20th century. Development paradigms such as modernization and southern theories will be discussed to explain the dynamics of the emerging economies, and the subsequent conceptual shift from focus on development or cultural differences toward emphasis on geopolitical relations of power. It focuses on the economic shift of emerging economies from exclusively agrarian societies to industrial development, and their increasingly growing role and challenges in international trade and politics.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Global Affairs
ECO513 Development Finance
The main purpose of this module is to further familiarize master's students with development finance issues. The course will address both general issues of development finance such as its foundations, constraints and specific issues such as the resurgence of debt in African countries and possible solutions. The objective is to enable students participating in this module to become familiar with the concepts, practices, and challenges of development finance. Specifically, students should be able to master the general aspects of development finance, the challenges and opportunities of development assistance and the problems of debt in developing countries, particularly in Africa.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Economy and Development
RES502 Evaluation Qualitative des Politiques Publiques

1. Titre du cours : Evaluation Qualitative des Politiques Publiques(RES502)

2. Enseignant KADIO K. Eric

Titulaire d’une thèse de doctorat en sciences économiques obtenue à l’université d’Aix Marseille, les travaux d’Eric Kadio portent sur le transfert et l'évaluation des politiques publiques ainsi que la qualité des systèmes éducatifs africains.

 

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

Au terme du cours, les étudiant-e-s devraient être à mesure de justifier :

  1. D’une parfaite maitrise des concepts et notions relatives à l’évaluation des politiques publiques ;
  2. D’une parfaite compréhension des fondements et enjeux liés à la pratique de l’évaluation ;
  3. D’être capable de définir un cadre méthodologique pour l’évaluation des politiques publiques
  4. De mobiliser les méthodes qualitatives au cours de missions d’évaluations, tout en étant à mesure de les arrimer à d’autres approches dans le cadre d’un dispositif mixte ;
  5. De fournir des interprétations pertinentes et robustes des résultats d’évaluation.

4. Discipline:

5. Prerequisite:

6. Organisation pédagogique du module

Ce cours s'organisera essentiellement autour d'enseignements en présentiel et d'études de cas.

7. Principales références du module

  1. Morra-Imas, Linda G., Linda G. Morra, and Ray C. Rist. 2009. The road to results: Designing and conducting effective development evaluations. World Bank Publications.
  2. Patton, Michael Q. 2005. “Qualitative Methods and Analysis for Development Evaluation.” International Program for Development Evaluation Training (IPDET) presentation, Ottawa, June 27–29
  3. Yin, R. (2003). Case Study Research: Design and Methods, Thousand Oaks, CA: Sage Publications

8. Documents complémentaires à propos du module

Aucun

French 5  Master in Political Science
ECO512 Econometrics 2
Les étudiants concernés par ce cours ont d’ores et déjà suivi deux enseignements d’économétrie en L2 et L3. Pour l’essentiel ces deux cours ont porté sur le modèle de régression multiple dans un contexte aussi bien homoscédastique qu’hétéroscédastique. De même, ils ont eu des cours en L3 d’introduction à l’économétrie des données de panel (le modèle à effet fixe et le modèle à effet aléatoire) ainsi qu’une introduction à l’économétrie des séries temporelles.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Economy and Development
ECO514 Economie des Ressources Naturelles
Ce cours se concentre sur certains sujets clés de l'économie des ressources naturelles dans une perspective politique. En particulier, les sujets examinent la prise de décision marchande et non marchande et leurs implications politiques. L'objectif est de fournir une compréhension des phénomènes économiques en jeu à la jonction de la société et de l'environnement et de permettre aux étudiants de résoudre des problèmes d'allocation sous différents objectifs sociaux. Les outils économiques développés sont appliqués aux ressources renouvelables, aux ressources épuisables, à l'eau, à la pollution, aux ressources marines, au changement climatique, à la planification de la conservation et à d'autres problèmes économiques contemporains.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
French 5 Master in Economy and Development
ECO511 Macroéconomie 2
Les étudiants concernés par ce cours ont suivi un cours de macroéconomie M1. Ce cours leur a permis d’acquérir des connaissances approfondies en macro-économie afin de permettre le montage de maquettes de modèles de simulation des effets des politiques économiques menées par les autorités budgétaires et les banques centrales.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
French 5 Master in Economy and Development
ECO510 Microéconomie 2
Ce cours s’inscrit dans la continuité du cours de microéconomie 1 qui s’est attaché à étudier le comportement du consommateur et celui du producteur dans le contexte des marchés parfaits. Ce cours de microéconomie 2 a pour objectif de doter l’étudiant les outils de base pour comprendre les comportements individuels mais cette fois dans un contexte de concurrence imparfaite et d’imperfections des marchés. Tout au long du cours, des études de cas de marchés imparfaits sont analysés afin de lier la théorie à la pratique.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
French 5 Master in Economy and Development
ECO509 Politiques du Développement Durable

1. Titre du cours : Politiques du Développement Durable (ECO509)

2. Enseignant Luc SAVARD

Luc Savard est full professor à l’Université Mohammed VI Polytechnique. Il a obtenu son doctorat en économie de l’Ecole d’économie de Paris en 2006. Avant de rejoindre l’Université Mohammed VI Polytechnique, il était professeur titulaire au Département d’économie de l’Université de Sherbrooke pendant plus de 15 ans.

 

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

L'objectif de ce cours est d'introduire et de familiariser les étudiants avec les principales questions mondiales liées au développement durable (DD) et les dilemmes associés à la définition et la mise en œuvre des politiques de DD. De nombreuses thématique sujets sont traitées afin de fournir la plus grande connaissance possible du débat actuel et des objectifs politiques visant à prendre en compte le développement durable dans le processus de conception de de politiques et dans la gestion de l'économie au sens large.

4. Discipline: Data Science

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics

6. Organisation pédagogique du module

  1. Le cours intègre plusieurs méthodes d'apprentissage tel que les classes magistrales, séances de discussion de l'actualité en lien avec les thématiques du cours, travaux à faire en individuel et en classe, travail de session avec présentation d'une stratégie de développement durable pour une grande entreprise.;
  2. Les aspects pratiques à travers des études de cas.

7. Principales références du module

Aucun ouvrage obligatoire. Chaque thématique aura une ou deux références associées avec une accessibilité gratuite pour les rapports ou articles.

8. Documents complémentaires à propos du module

  1. Brundtland, G. (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. United Nations General Assembly document A/42/427.
  2. Godard, O. (2003) Le développement durable de Rio de Janeiro (1992) à Johannesburg (2002).
French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
ECO505 Méthodes Qualitatives en Sciences Sociales
This course introduces and familiarizes students with the qualitative methodologies for social science studies. It highlights aspects of qualitative research strategy in social sciences and related subjects.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
ECO507 Politiques Publiques et Gestion des Risques

1. Titre du cours : Politiques Publiques et Gestion des Risques (ECO507)

2. Enseignant Gilles Nettey Boevi Koumou

Gilles Nettey Boevi Koumoua obtenu son doctorat en sciences économiques à l'Université Laval en 2017. Avant de rejoindre l'UM6P, il a été chargé de cours au Département des sciences économiques et administratives de l'Université du Québec à Chicoutimi pendant 2 ans. Il a également été chercheur postdoctoral à la Chaire de recherche du Canada en gestion des risques de HEC Montréal pendant 2 ans.

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

L'objectif de ce module est d'introduire la gestion des risques dans une perspective de politique publique. Le cours est structuré en deux parties. La première partie est consacrée à l'introduction des concepts, des statistiques, des méthodes et du cadre de l'évaluation des risques. La deuxième partie est consacrée à l'étude des cas (risque sanitaire, risque environnemental, risque sécuritaire, risque technologique et risque pays).

4. Discipline: Data Science

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.

6. Organisation pédagogique du module

  1. (1) Probabilité et statistiques : Rappel
  2. (2)Analyse des risques : Introduction
  3. (3)Analyse avantages-coûts
  4. (4) Arbres logique
  5. (5) Modèle d'utilité espérée et prix de l'option
  6. (6) Vie
  7. (7) Gestion des risques pour la santé : Introduction
  8. (8) Gestion des risques pour la santé : Politique en matière de vaccins
  9. (9) Gestion des risques environnementaux : Politique en matière de pollution atmosphérique
  10. (10) Gestion des risques environnementaux : Politique en matière de pollution atmosphérique: étude de cas
  11. (11) Gestion du risque terroriste : Terrorisme
  12. (12) Gestion du risque terroriste: Contre-terrorisme
  13. (13) Gestion du risque terroriste: Étude de cas I
  14. (14) Gestion du risque terroriste: Étude de cas II
  15. (15) Risque pays : Introduction
  16. (16) Risque pays : Indicateurs
  17. (17) Risque pays : Instruments de gestion;

7. Principales références du module

  1. Yoe, Charles. Principles of risk analysis: decision making under uncertainty. CRC press, 2019.
  2. Enders, Walter, and Todd Sandler. The political economy of terrorism. Cambridge University Press, 2011.
  3. Notes de lecture

8. Documents complémentaires à propos du module

SRA. Risk Analysis: Fundamental Principles. Society for Risk Analysis, August 2018 https://www.sra.org/wp-content/uploads/2020/04/SRA-Fundamental-Principles-R2.pdf

French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
ECO502 Regional Policy-Making and Analysis
This course introduces students to the analytical tools used in regional policy analysis – i.e., regional input/output analysis, shift-share analysis, multiplier effects, as well as to the processes of policy development, implementation, and evaluation. It focuses on case studies of councils of government and other such regional bodies that have emerged or been created to provide regional governance.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Economic Analysis and Public Policy

Year 2

Semester 3

Course code Course Language ECTS Programs
INT605 Morocco's Foreign Policy in Practice
The objective of this course is to study the determinants, purposes, challenges, and tools of Moroccan foreign policy (hard and soft powers). The introduction will consist of a generic presentation of the fundamentals of foreign policy, before addressing the constituencies and specificities of Moroccan external relations as well as the challenges it needs to overcome in an ever-changing environment. A special attention will be paid to the relations between Morocco and the major powers, the historic relations with Africa and their expansion since the return of Morocco to the African Union and the close relations of Morocco with the European Union and its members. The multilateral dimension of Moroccan foreign policy will cover its contribution to the UN system and the other Organizations in which Morocco has a vested interest such as WTO.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Global Affairs
POL606 Political, Social and Civil Actors in Africa
This course presents the political sociology of African countries. It introduces the emergence of African political parties, and their specificities.
Prerequisites:
A Year 3 Political Science course
English 5 Master in Political Science
INT603 The Geopolitics of Natural Resources
This course discusses what geopolitics of natural resources are coined for. It maps out and assesses the role of main actors in the oil/gas sector (including the mining sector). It focuses on the interactions between actors fighting for the control of territories where natural resources are at play. It explains geopolitics of oil as an internal matter, issues between oil producing regions and the capitals, and between two states. The governance of oil/gas/mining dominated countries will also be discussed.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Global Affairs
INT601 Globalisation Vs the Nation State
The course will examine the global forces which are shaping and influencing the world today, amidst Africa’s and the Global South’s own realities. Lectures will examine the concepts of power and the nation state, alliance building, and the western liberal world order with its entrenched principles of free trade, globalization, open markets, and multilateralism as a means of reconciling the interests of nation states to that of wider groupings and creating conditions for peace and prosperity. Contemporary challenges facing democratic societies including rising inequality, populism and nativism will be discussed.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Global Affairs
INT606 Political Communication and Media
This course examines how citizens structure their political opinions and what factors cause these opinions to change. It examines the triangle that exists between politics, the public (both foreign and domestic) and the media. It also highlights the relationships that exist between these three actors that are central to contemporary democracies: to communicate with the public, political elites need to pass through the media gates, as most people get their political information through the media. It also explores the relation between public opinion and Foreign Policy.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Global Affairs
POL601 Applied Electoral Techniques and Analysis
This course introduces techniques around the analysis and forecasting of voting behavior. It will also deal with electoral systems, their consequences on election results.
Prerequisites:
Multiple Year 2 Applied Statistics and/or Quantitive Methods courses
English 5 Master in Political Science
POL608 Inégalité, Justice Sociale et Ethique

1. Titre du cours : Inégalité, Justice Sociale et Ethique(POL608)

2. Enseignant Abdelhak KAMAL

Abdelhak Kamal est Professeur d'Économie à l'Université Hassan 1er. Il est également consultant en évaluation des politiques publiques. Il est titulaire d'un Ph.D. en Économie à l'Université de Toulon et d’un Master recherche en Économie Spatiale à l'Université d'Aix-Marseille.

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

Ce cours est consacré aux inégalités, à la fois économiques et sociales, et à leur analyse théorique et empirique. Il part du cadre conceptuel et philosophique de la justice sociale et des inégalités pour aborder les questions de mesure et d’analyse des inégalités à partir de différentes approches théoriques et méthodologiques. Le cours permet de restituer les dynamiques des inégalités sous leurs différentes formes, aussi bien au niveau international, national que local en les situant dans le cadre des choix politiques de développement économique.

4. Discipline:

5. Prerequisite:

6. Organisation pédagogique du module

Cours, TD, exposés

7. Principales références du module

  1. Thomas Piketty, Capital et Idéologie, Seuil, septembre 2019, 1088 p.
  2. Anthony B. Atkinson (2015) – Inequality What Can Be Done? Harvard UniversityPress
  3. Pierre Bourdieu, La Distinction. Critique sociale du jugement, Paris, Editions de Minuit, 1979.

8. Documents complémentaires à propos du module

  1. Articles scientifiques

     

  2. Ressources Web
French 5 Master in Political Science
POL609 Les Défis Climatiques en Afrique et les Enjeux Politiques
Ce cours, à la fois théorique et pratique, vise à offrir aux étudiants les clés d’analyses permettant de mieux comprendre les enjeux géopolitiques du changement climatique et développement durable ainsi que la nature des réponses( atténuation, adaptation) de la communauté internationale et de l’Afrique en particulier. Ces enjeux géopolitiques de l’adaptation et de l’atténuation renvoient à la géopolitique des négociations climatiques, processus qui est également abordé dans ce cours, et concerne tant la distribution de l’effort de lutte contre le dérèglement climatique que celle des impacts attendus et le financement.
Prerequisites:
A Year 3 Political Science course
French 5 Master in Political Science/ Master in Global Affairs
POL607 Mediterranean Affairs

1. Course title: Mediterranean Affairs(POL607)

2. Professor Moritz Schmoll

Dr Moritz Schmoll is Assistant Professor in Political Science at the Faculty of Governance, Economics and Social Sciences (FGSES) at Mohammed VI Polytechnic University. He obtained his MSc in Comparative Politics from Sciences Po Paris and his PhD in Political Science from the London School of Economics and Political Science (LSE). Prior to joining the FGSES, he was an LSE Fellow at the LSE's Department of International Development, an Associate Doctoral Researcher at the Centre d'Études et de Documentation Économiques, Juridiques et Sociales (CEDEJ) in Cairo and worked for the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) in Paris.

3. Presentation and Description of Course Objectives

This is a course on the comparative politics of the Mediterranean. It provides an introduction to some of the major political dynamics of the region including democratization, the rise of populism, and military-civilian relationships. Students will learn to analyse and understand commonalities and differences across national and sub-regional contexts, and thereby interrogate the validity of common regional categories of analysis (e.g. Southern Europe, North Africa, the Middle East, the Mediterranean).

4. Discipline:

5. Prerequisite:

6. Pedagogical Organization

  1. -Classes
  2. -Q&A sessions

7. Main References

  1. Cammett, M., Diwan, I., Richards, A., & Waterbury, J. (2015). A Political Economy of the Middle East (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429492600
  2. Beinin, J., Seikaly, S., Haddad, B. (2020). A Critical Political Economy of the Middle East and North Africa, Stanford University Press.
  3. Sapelli, G. (2014). Southern Europe: Politics, Society and Economics Since 1945. United Kingdom: Taylor & Francis.

8. Complementary References

None

English 5 Master in Political Science
ECO605 Méthodes Qualitatives pour les Sciences Sociales

1. Titre du cours : Méthodes Qualitatives pour les Sciences Sociales (ECO605)

2. Enseignant: Fiona Gedeon Achi

Fiona Gedeon Achi est assistant professor à UM6P. Ses travaux de recherche ont porté sur le développement international, les politiques publiques, et les infrastructures. Fiona a réalisé des travaux de terrain au Kenya, en Inde, et aux États-Unis. Elle a aussi enseigné l’anthropologie et la sociologie au Canada, en France et en Turquie. Fiona a obtenu son doctorat en Anthropologie (2020) de l’Université McGill au Canada.

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

Ce cours est une introduction approfondie à la théorie et la pratique des méthodes de recherche qualitatives en sciences sociales. Il vise à former des étudiants de Master l’arche de la recherche qualitative, de la conceptualisation de l’objet de recherche jusqu’au processus de collecte de données et leur analyse.

4. Discipline: Economie

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Social Sciences

6. Organisation pédagogique du module

Ce cours se déroulera sous le format d’un séminaire interactif. Il est attendu des étudiants une préparation active pour chaque séance au travers de la lecture du matériel qui leur aura été prescrit et d’une réflexion analytique sur le cours de la semaine antérieure. Les séances hebdomadaires seront organisées autour d’une combinaison de discussions, débats, exercices pratiques, et de brefs cours magistraux. Avec l’appui d’un(e) assistant(e) de recherche, les étudiants participeront à 6 à 10 séances de TDs (selon l’effectif de la classe) qui seront dédiée à la mise en pratique d’une recherche qualitative, incluant la collecte de données et son analyse.

7. Principales références du module

Chaque semaine, des lectures (chapitre d’ouvrage, article de journal académique, portion d’un roman, etc.) seront prescrites aux étudiants. Il pourra aussi être demandé aux étudiants de consulter des ressources en ligne comme préparation au cours, tel qu’un article de presse ou un TED talk. Toutes les lectures sont disponibles sur Canvas. Je prescris un nombre limité de textes à lire afin que les étudiants aient le temps de les lire, pour permettre un temps conséquent dédié à la discussion, et à la compréhension des arguments. Nous utiliserons pour lecture et exercice pratique les manuels suivants dont des passages seront mis à disposition des étudiants sur Canvas : Berg, B. L. & Lune, H. Qualitative Research Methods for the Social Sciences, 8th edition, Boston: Pearson, Allyn & Bacon.2012; Maxwell, Joseph A. Qualitative research design: An interactive approach. Third Edition. Sage publications, 2013.; Tolley, et al. 2016.Qualitative Methods in Public Health. A field guide for applied research. Second Edition. Wiley.; Designing a qualitative study in Creswell, J. W. & Poth, Cheryl N. 2018, Qualitative inquiry and research design: Choosing Among Five Approaches, 4th edition.. Sage Publications.; Rubin, H. J. & Rubin, I. S. Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data, Sage Publications, 3rd edition, 2012.

8. Documents complémentaires à propos du module

Aucun

French 5 Master in Political Science
INT604 L'Analyse du Risque Pays
Ce cours présente les différents outils méthodologiques et analytiques de l'analyse du risque politique. Il examine les différents facteurs (politiques, institutionnels, historiques, économiques, sociologiques et géostratégiques) qui contribuent à créer le risque politique et leur interaction. Il explore également une variété de cas empiriques d'analyse du risque afin de relier les connaissances théoriques acquises à des cas concrets, en mettant l'accent sur le continent africain.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Political Science, International Relations and Economics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
French 5 Master in Global Affairs
ECO602 Choix Publics et Bien-Etre Social

1. Titre du cours : Choix Publics et Bien-Etre Social (ECO602)

2. Enseignant Marc DUBOIS

Marc DUBOIS est maître de conférences en économie au centre universitaire de Mayotte. Il est professeur affilié à l'Université Mohammed VI Polytechnique depuis 2021. Par ailleurs, il enseigne le cours "Théorie des jeux : approche stratégique" en licence de science politique.

 

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

Le cours aborde l'étude des décisions économiques qui sont prises en-dehors du marché. Au terme de l'enseignement, les étudiant(e)s devraient avoir acquis la connaissance des grandes questions et des différentes méthodes employées dans la théorie des choix publics. Ils devraient avoir compris les grands résultats de cette littérature et leurs mises en applications par les institutions politiques. L'enseignement est prodigué de sorte que les étudiant(e)s aient à disposition les éléments permettant de choisir la méthode qui convient à chaque question de choix collectif.

4. Discipline: Economie

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.

6. Organisation pédagogique du module

 

  • Ce cours est dispensé au moyen de séances de cours magistral (15 séances de 2 heures) et de travaux dirigés (8 séances de 90 minutes). Une plage horaire de deux heures hebdomadaires sera prévue pour répondre aux questions des étudiant(e)s. Une partie des séances de cours magistral et de travaux dirigés se dérouleront en distanciel (par Teams) et une partie sera composée de séances en présentiel.

 

7. Principales références du module

  1. Adler, M. D. and M. Fleurbaey (eds), The Oxford Handbook of Well-being and Public Policy, Oxford: Oxford University Press: 2016.
  2. Béal, S., and Y. Gabuthy, Théorie des jeux coopératifs et non coopératifs, De Boeck Supérieur: 2018.In French.
  3. Moulin, H., Fair division and collective welfare, The MIT Press: 2003.
  4. Mueller, D. C., Public Choice III, Cambridge University Press: 2003.

8. Documents complémentaires à propos du module

Certains articles scientifiques seront mis à disposition des étudiant(e)s sur CANVAS pendant le semestre.

French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
ECO601 Méthodes Appliquées de Prévision Macroéconomique

1. Titre du cours : Méthodes Appliquées de Prévision Macroéconomique (ECO601)

2. Enseignant Mehdi BARTAL

Mehdi Bartal est Professeur assistant d'économie à l'Université Mohammed VI Polytechnique. Avant de rejoindre UM6P, il a travaillé à la Banque de France à Paris en tant qu'économiste-chercheur où il a participé à de nombreux projets nationaux et européens liés à la stabilité financière.

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

  1. Se familiariser avec des bases de données macroéconomiques ;
  2. Comprendre l'intérêt de la prévision macroéconomique et comment elle est réalisée par les praticiens ;
  3. Maîtriser quelques techniques simples de prévision ;
  4. S'initier à des techniques avancées de prévision et de simulation des effets des politiques publiques.

4. Discipline: Economie

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.

6. Organisation pédagogique du module

 

  • 16 séances de cours accompagnées de 8 séances de TD et d'une séance de Q&A.

 

7. Principales références du module

  1. William Greene: Économétrie, 7ème édition, 2011
  2. Christopher Pissarides: Equilibrium unemployment theory, 2ème édition, 2000

8. Documents complémentaires à propos du module

Publications institutionnelles à fournir

French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
ECO604 Méthodes d'Evaluation des Politiques Publiques

1. Titre du cours : Méthodes d'Evaluation des Politiques Publiques (ECO604)

2. Enseignant Touhami Abdelkhalek

Touhami Abdelkhalek est professeur de l’enseignement supérieur à l’institut national de statistique et d’économie appliquée (INSEA) de Rabat au Maroc. Il a obtenu sonPh.D. du département de sciences économiques de l’université de Montréal au Canada. Il a une double spécialisation en développement et croissance et en économétrie.

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

Ce cours vise principalement à :

  1. Examiner avec plus de détails les fondements théoriques statistiques et économétriques nécessaires, des principales méthodes (quasi-expérimentales) d’évaluation d’impacts ;
  2. Présenter la formalisation théorique statistique et/ou économétrique de chacune de ces méthodes
  3. Expliquer, à partir d’études de cas concrètes, l’objet, le pourquoi et le comment de différentes évaluations économétriques des politiques publiques
  4. Interpréter et expliquer, au niveau des applications proposées et traitées, les résultats obtenus.

4. Discipline: Economie

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis..

6. Organisation pédagogique du module

 

  • Etant donnée la nature du cours et ses exigences en différents prérequis, il sera demandé aux étudiant de toujours faire des lectures et des travaux pratiques complémentaires. Les séances de travaux pratiques programmées permettront de vérifier ces acquis de façon régulière. Cette méthode d’organisation du cours (de la théorie à la pratique directe) se veut différente des méthodes conventionnelles auxquelles les étudiants seraient peut-être habitués.

 

7. Principales références du module

Gertler P., Martinez S., Premand P., Rawlings L., Vermeersch C., (2016). Impact Evaluation in Practice, Second Edition. Washington, DC: Inter-American Development Bank and World Bank. Disponible à l’adresse suivante: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/25030.

8. Documents complémentaires à propos du module

Une liste de références bibliographiques sera donnée aux étudiants pour chaque thème abordé

French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
RES601 Thematic Seminars/Research Methodology for Public Policy Analysis
This course aims to equip students to develop their autonomy and critical thinking skills in the process of assimilating their knowledge and using it in real-life situations in accordance with good scientific research practices and operational study and analysis methods.
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
English 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
ECO603 Planification et Politiques Economiques pour le Développement Local et Régional

1. Titre du cours : 1.Politiques du Développement Durable (ECO509)

2. Enseignant Mehdi BARTAL

Mehdi Bartal est Professeur assistant d'économie à l'Université Mohammed VI Polytechnique. Avant de rejoindre UM6P, il a travaillé à la Banque de France à Paris en tant qu'économiste-chercheur où il a participé à de nombreux projets nationaux et européens liés à la stabilité financière.

3. Présentation et descriptif des objectifs du module

  1. Se familiariser avec des bases de données macroéconomiques ;
  2. Comprendre l'intérêt de la prévision macroéconomique et comment elle est réalisée par les praticiens ;
  3. Maîtriser quelques techniques simples de prévision ;
  4. S'initier à des techniques avancées de prévision et de simulation des effets des politiques publiques.

4. Discipline: Economie

5. Prerequisite:

  1. Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.

6. Organisation pédagogique du module

 

  • 16 séances de cours accompagnées de 8 séances de TD et d'une séance de Q&A.

 

7. Principales références du module

  1. William Greene: Économétrie, 7ème édition, 2011
  2. Christopher Pissarides: Equilibrium unemployment theory, 2ème édition, 2000

8. Documents complémentaires à propos du module

Publications institutionnelles à fournir

French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
MAN601 Projets de Développement: Analyse, Evaluation, Suivi et Gestion
Ce cours porte sur la gestion de projets de développement international, de la conception à l'évaluation. Les objectifs du cours sont d’acquérir des connaissances sur le cycle de vie des projets en développement international ainsi que sur les outils de gestion de projets (cadre et modèles logiques, diagramme de Gantt, stratégie de gestion des risques, arbre à problèmes, structure de fractionnement, budget; etc.).
Prerequisites:
Undergraduate-level knowledge in Macroeconomics, Microeconomics and Econometrics. Students not fulfilling these prerequisites entirely may still be considered on a case-by-case basis.
French 5 Master in Economic Analysis and Public Policy
RES602S Lire et Ecrire les Sciences Sociales: Questions Théoriques et Pratiques 2
L’objectif de ce module est de former à la maîtrise avancée des différentes méthodes actuellement disponibles – qualitatives et quantitatives – pour collecter et analyser des field data à propos des thématiques aujourd’hui au cœur des politiques publiques.
Prerequisites:
Lire et Ecrire les Sciences Sociales: Questions Théoriques et Pratiques 1 (RES102S)
French   Study skill
Filtrer

Université Mohammed VI Polytechnique
Faculté de Gouvernance, Sciences Economiques et Sociales

UM6P - Campus de Rabat 
Tél : 0666-320854

facebook um6p fgses  Linkedin um6p fgses  twitter um6p fgses  instagram um6p fgses